Gnällbänken


Du måste vara inloggad för att kunna skriva ett inlägg på Gnällbänken...

  103 194 inlägg

  1. Blohm  |  29 minuter sedan


    Limpmeister: Sympatiskt skrivet. Sedan valde ju egentligen Rosenberg själv att lägga av förra året men blev övertalad av Rösler att köra ett år till

  2. MA  |  59 minuter sedan


    Om Rosenberg är allvarligt skadad går dom väl in på Magnus Eriksson eller Jon Inge Berget.

  3. jt  |  1 timme sedan


    Hur tänker du då? Tidig formtoppning, Rosenbergs potentiellt allvarliga skada eller vad?

  4. MA  |  1 timme sedan

  5. Taddson  |  1 timme sedan


    Märkligt att ljudet av ett söndertrasat korsband låter precis likadant som när en ryggrad går av för ett helt lag.

    Det här europaäventyret kommer stå MFF dyrt.

  6. kakadua  |  1 timme sedan


    Limpmeister

    Bara så att ingen missade första delen av mitt inlägg: håller verkligen med dig!

  7. Limpmeister  |  1 timme sedan


    Känslan säger att Rosenbergs korsband just rök. Typiskt att inte kunna stödja på benet först, men hårt lindad kunna gå av tämligen ohindrat. Han må vara en gris av värsta slag på planen, men kan tycka att det vore rättvist om han får välja själv när karriären är över. Hoppas med andra ord att känslan är fel.

  8. Hoola  |  1 timme sedan


    Instämmer med spelare i AFC. Elmias matta är likt en heltäckningsmatta. Helt sjukt att spela SC på denna plan. Skaderisk de lux.

  9. kakadua  |  1 timme sedan


    Hoppas verkligen inte att det är allvarligt men det är inte helt hemskt att se hur det går när ”hårdingen med PL-rutin som kan ge och ta lite smällar” spelar mot motstånd som ger tillbaka också.

  10. Burkinho  |  3 timmar sedan


    /brownie
    Ungdomsfotbollen har fått så oförtjänt dåligt rykte, vilket är synd . Mediabilden är att det är hetsande föräldrar och dålig stämning. Jag har sett hundratalet matcher och det har aldrig varit nåt allvarligt. För det mesta är det hur fint som helst. Dessutom är det en arena där det pågår verklig integration av nya svenskar, inte bara floskler.

  11. Brownie  |  4 timmar sedan


    Snart är det vår!
    Vill ni återuppleva fotbollsglädje, fritt från transfersummor, bonusar och signon? Då rekommenderar jag er att titta på pojk/flicklagsfotboll, särskilt i de yngre åldersgrupperna.
    Har man dessutom ett barn, barnbarn eller barnbarnsbarn att ”bevaka” är det mångdubbel glädje.

  12. Laya  |  6 timmar sedan


    //hull
    Man blir ju galen av att försöka leva sig in i den här fotbollsmarknaden :).

  13. Bongo  |  6 timmar sedan


    Även om vi bara skulle ha 10% vfk på Arnor och han säljs för 80 miljoner så är det ändå bra pengar.

  14. Cricka_Hult  |  6 timmar sedan


    Toca, Kellerman, Mvh, Offside//

    I personalkostnaderna finns det nog med en placeringsbonus till spelarna för 2018, under not 24 finns det ju under upplupna löner en ökning med 2.4 mkr dvs löner som är kostnadsförda men ej utbetalda. Till det kommer det en ökning på upplupna sociala avgifter med 760 tkr så totalt dryga 3 mkr som är inberäknade i 2018 års personalkostnader.

  15. Taddson  |  7 timmar sedan


    Juventus vore ju kul för Sigge. Trist för Ronaldo att få nöta bänk framöver bara.

  16. kakadua  |  7 timmar sedan


    mvh

    Nej, det tror jag inte att man är.

  17. MA  |  7 timmar sedan


    mvh//

    Jag tror inte den ligger så lågt då spelare och ledare har nämnt hur bra han kan bli och klubben har en stor chans att tjäna riktigt stora pengar på honom med en stor vfk.

  18. mvh  |  7 timmar sedan


    Är man för pessimistisk om man tänker att Sigges vfk egentligen ligger kring 5-10%?

  19. MA  |  7 timmar sedan


    Laya//

    Fick samma svar av en ryss att det är rykten som florerar men jag har ändå läst på sociala medier att det finns flera klubbar som är intresserade av Sigge och ett av dessa rykten är Juventus och dom nämns ofta.

  20. hull  |  7 timmar sedan


    Laya //

    Rykten om att någon dementerat rykten… Älskar’t!

  21. Laya  |  7 timmar sedan


    Figurerar rykten om att Sigges agent har uttalat sig om att Napoli-ryktet i sin tur inte stämmer?
    Nåväl, låt det hela ha sin gång… :).

  22. Toca  |  8 timmar sedan


    Sista inlägget gällande ekonomin nu (hoppas jag). Om vi då säger att vi ligger i spannet minus 15-20 miljoner på driften varje år så borde det betyda att vi med samma kostnader kommer klara att gå +-0 när det nya tv avtalet börjar gälla. Det känns ändå som IFK har bra koll på läget.

    En stor VFK på Sigge och ett EL-gruppspel skulle göra klubben gott dock :)

  23. mvh  |  8 timmar sedan


    Det hade varit intressant att veta vilken budget IFK har för kommunikation/marknadsföring och vad andra föreningar har. Någon som har en aning, mellan tumme och pekfinger?

  24. Taddson  |  8 timmar sedan


    Laya// Exakt så jag uppfattar det. Rensa upp kring egen dörr, nu när tid är. Med en välfylld kassakista, en trupp sprängfylld på försäljningpotential och som kan slåss om cupguld, serieguld och europaspel och med ett TV-avtal som per automatik kommer inbringa mer dollares är det helt rätt väg att gå.

  25. Kellerman  |  8 timmar sedan


    Toca & Mvh,

    Självklart. Snitt på strax över 1 msek i AS per hemmamatch i publikintäkt så köper jag att man budgeterar tillkommande 2 msek för ett EL äventyr. Kanske rent av försiktig budget.

    Självklart. Försäljningar 50 msek varav 17 msek ligger direkt kostnadsförda som personalkostnader, därav ökningen 2018 och återgång 2019 till mer ”normala” personalkostnader.

    Ikväll ska jag kolla närmare på årsredovisningen (som om jag inte får nog av att kolla årsredovisningar i mitt jobb…)

  26. nymans granne  |  8 timmar sedan


    Ingen oro, Tjabo

    Det är inte så, att hade vi inte sålt för 50 mille så hade vi gått med 40 miljoner förlust.

    Hade vi inte sålt hade vi nämligen inte värvat Fransson, Nyman, osv. Och då hade inte lönekostnaderna och övriga kostnader (agenter) ökat så markant (sign-on bokförs som lönekostnad).

    Tror jag.

  27. Laya  |  8 timmar sedan


    Utan att ha studerat årsredovisningen; är inte ”känslan” överlag att IFK har valt att ta en hel del extrakostnader/avbetalningar detta år (inte bara till Hunt personligen), som hade kunnat skjutas på framtiden?
    Hunt formulerade det ju även så.

  28. Toca  |  8 timmar sedan


    Kellerman //

    Vi skall kvala till EL i år, säg att vi spelar 2 omgångar så är det 2 extra hemmamatcher = mer publikintäckter. Samma som för 2016.

    Personalkostnaderna förutsätter jag innehåller sign on bonusar och således kan de öka/minska ganska rejält beroende på vilka vi värvar. Vi har gjort en hel del profilstarka och dyra värvningar 2018 som säkert förklarar en stor del av ökningen. Eftersom IFK kostnadsför hela sign on direkt så blir beloppet stort 2018 och minskar markant 2019 istället.

    Edit: 3-4a på bollen?

  29. mvh  |  8 timmar sedan


    Kellerman//

    En spekulation, som också skulle kunna vara en delförklaring i varför transferkostnaderna ser så låga ut, kan väl vara att man betalat höga sign-on bonusar som bokförs som personalkostnader istället för transferkostnader?

    Edit: Ser att du också editade in samma sak.

    Edit 2: Ökningen av publikintäkterna kanske innefattar ett par extra hemmamatcher i Europakval?

  30. Toca  |  8 timmar sedan


    Offside // När du säger det sådär så ser jag samma sak som du. Vi har alltså högre personalkostnader än hela intäcktssidan. Signon är säkert inräknat i personalkostnaden dock och IFK redovisar hela summan direkt. Det gör att det kan fluktuera ganska mycket mellan åren beroende på hur mycket man värvar såklart. Att bokföra allt 2018 kommer ju ha en positiv inverkan på 2019 års resultat. Egentligen är det rätt tänkt eftersom klubben har pengar just nu.

    Nu vet jag inte hur det är tänkt med hela koncernen men IFK investerar väl i alla kringverksamheter just för att de skall kunna generera stålar som på sista raden skall hjälpa fotbollsklubben att kunna ha ett nollresultat. Hur är det mellan IFK och Parken Event och Arena AB, t.ex? Om arenabolaget årligen gör ett överskott på säg 10 miljoner och fotbollsverksamheten hela tiden ligger på -10 miljoner. Kan arenabolaget täcka upp för IFKs underskott eller allt separerat från varandra?

  31. Kellerman  |  8 timmar sedan


    Jag börjar med några kommentarer om budgeten 2019 som jag finner intressanta;

    – utfall publikintäkterna nedåtgående trend med 1 msek varje år 2016 (18,6 msek) till 2018 (16,5 msek). Nu plötsligt budget för 2019 tillbaka till 2016 års nivå (18,7 msek). Man kan fundera på hur den ökningen är tänkt ske…

    – utfall transferintäker 2018 om 50,8 msek. Då står i budget för 2019 borde de 50,8 msek även hänga ihop med årsredovisningen för 2018 (jag ser om jag får ihop det med årsredovisningen sen). Rimligen är dock de 50,8 msek brutto, dvs exkl agentarvoden etc.

    – budget transferintäkter 2019 om 25 msek. I detta ingår då redan säkrade (15 msek? Brutto) försäljningen av DMK. Kvar att sälja för 10 msek (men blir minst 30 msek när vi säljer Smith..:) )

    – personalkostnader utfall 2018 om 68,2 msek jfr med budgeterade 51,2 msek. Man kan fundera på vad orsaken till det är (någon som vill spekulera?) och hur man kan ha budgeterat så fel inför 2018.

    – personalkostnader budget 2019 om 59,3 msek. Dvs nu ska IFK minska sina personalkostnader med 9 msek jfr 2018..

    Så mina funderingar kring budgeten främst hur är tänkt IFK öka publikintäkterna 2,3 msek (ca 15%) jfr 2018, vad hände egentligen med personalkostnaderna 2018 som gjorde att dom ökade 17 msek jfr budget (det är tamejf nästan ett krav att få svar på av styrelsen), samt hur är tänkt att personalkostnaderna ska minska med 9 msek nu?

    Trist också att se att budget för marknadsintäkter a ligger oförändrat.

    (Edit – möjligen att det i personalkostnader ingår sign-on bonusar, dvs till Fransson och Sejad. Skulle kunna vara förklaringen till varför så stor ökning 2018 och nu budget 2019 tillbaka på mer ”rimlig” nivå).

  32. Laya  |  8 timmar sedan


    //Johnny
    Ja, trodde både Almqvist och Sampsted skulle få testa i en tävlingsmatch. Särskilt Almqvist har ju dessutom stundtals imponerat. Trodde även att Sampsted skulle gå före Lindell.

  33. Ballack  |  8 timmar sedan


    Ha,Ha,ha Wahlström!
    Han var min absoluta favorit i CFC
    Har alltid varit tysk fotbollsfantast med det snabba, raka men ändå tekniska spel framförallt i ”Die Manschaft”
    Så du skulle bli förvånad om jag avslöjade mina IFK favoriter genom tiderna..

  34. Ballack  |  8 timmar sedan


    OK, till den gode Hull
    Fixar det!

  35. Wahlstrom  |  8 timmar sedan


    Väljer man Ballack som nick säger det ändå en del om personlighet och smak av spelare. Ska därför bli väldigt intressant att se vad du byter till. Har några gissningar men håller på dem. Kan även bli en intressant analys av personlighetsförändring beroende på nick!

  36. Johnny Kass  |  8 timmar sedan


    Alfons återigen utanför truppen till cupmatchen. Luktar det utlåning igen?

  37. MA  |  8 timmar sedan


    JUST NU: AIK etta i varumärkesrace på nytt – Djurgården slår MFF och IFK på 10:e plats
    http://www.fotbolldirekt.se/2019/02/21/just-nu-aik-etta-varumarkesrace-pa-nytt-djurgarden-slar-mff/

  38. Admin  |  8 timmar sedan


    Ballack /

    Du kan maila dina spörsmål till hull.gopeking@gmail.com.

  39. hull  |  9 timmar sedan


    Offside //

    Hur ska man tolka 10 MSEK mindre i personalkostnader då? Känns ju inte som att truppen är billigare sett till lön. Är det kanske främst pga beräknat lägre sign-on-kostnader?

  40. Ballack  |  9 timmar sedan


    Hej hopp alla!
    Vem är admin här inne?
    Dags att pensionera ”nicket” på riktigt
    Tysken har gjort sitt och det är dags för ett mer IFK relaterat:)
    Vem kontaktar jag?:)

  41. Offside  |  9 timmar sedan


    Håller med om att 7,5 MSEK i övergångssumma låter lite, men det är iaf det som är bokat för 2018 som tillkommande immateriella tillgångar. Det kan vara så att en del av övergångssumman är kostnadsförd, det går inte riktigt att se igenom utifrån att bara läsa årsredovisningen.

    Men ett negativt rörelseresultat på -39 MSEK kopplat till fotbollsverksamheten framgår ju klart och tydligt i årsredovisningen, se sid 27.
    Budgeten som föreslås för 2019 innehåller dock 10 MSEK lägre personalkostnader jmf med utfall 2018, samt ett nollresultat (tack vare 25 MSEK i budgeterade spelarförsäljningar, varav DMK borde utgöra en stor del av dessa). Så IFK har säkret koll på läget.

  42. Toca  |  9 timmar sedan


    Offside //

    Jag är egentligen inte mot att klubben spenderar pengar ett år då vi bevisligen sålt spelare för rekordbelopp. Däremot är jag frågande till vad pengarna har använts till i din uppställning nedan. Om det du skrivit nedan stämmer så har alltså personalkostnaderna (+20 miljoner), köp av spelare (+7,5 miljon) samt ökade intäkter (5 miljoner) genererat ett underskott på 38 miljoner. Så utan nyförvärv och ökade intäckter så hade driftunderskottet varit ca. 16 miljoner? Låter helt osannolikt att Hunt då skulle påpeka att vi inte tar av kommande TV-pengar för att klara verksamheten. Det är väl snarare så att vi inte skulle klara oss speciellt länge utan dem.

  43. Brownie  |  9 timmar sedan


    Gnällbanken tvättar pengar…

  44. hull  |  9 timmar sedan


    Offside //

    Om man nu ska skriva om bokslut så ska man göra det som dig. Även en ganska ointresserad som jag tyckte det var värdefullt. Men delar också Tocas frågor nedan.

  45. Laya  |  9 timmar sedan


    //Offside
    Även försäljningen av Smith torde ingå i den summan i så fall (51 milj kr).

    I övrigt; borde inte Almqvist och Sampsted ingå i en matchtrupp till en tävlingsmatch snart?

  46. Toca  |  9 timmar sedan


    Offside // verkar ju onekligen som att du har stenkoll på det där med ekonomin. 7,5 miljon i övergångssummor låter väldigt lite dock med tanke på vilka spelare vi har hämtat hem. Kan det verkligen stämma? Bara Totte och Fransson borde kostat mer tillsammans.

    Sen tycker jag det verkar konstigt att koncernen skulle göra ett minus på 38 miljoner om vi inte sålt de spelare vi gjorde. Det verkar inte rimligt med tanke på att Hunt bestämt påpekar att vi inte har börjat nalla på de nya TV-pengarna. Med ett underskott i fotbollsverksamheten på 38 miljoner så är det väl ganska klart att man tagit med de nya TV-pengarna i beräkningen. Förutsatt att det stämmer och det har jag lite svårt att se.

  47. MA  |  9 timmar sedan


    Snoken//

    Är nog mina inlägg här som gjort att jag och många har såna förhoppningar då Hunt i podd där han berättade att det var hårda förhandlingar med ryssarna och man var mer än nöjd med det man fick igenom. Så jag tror och spekulerar i att man kan ha en vfk på 20-25%.

  48. Offside  |  9 timmar sedan


    @Hull: eftersom bokslut och ekonomi är så himla kul kommer här mina kommentarer på årsredovisningen 2018. Håll till godo.

    – Förvärvat 500 aktier i Parken Event och Arena AB från Peter Hunt för 25 MSEK. Bokfört som ökning Byggnader och Mark i balansräkningen. 10 MSEK är utbetalt kontant (se kassaflödesanalys) och 15 MSEK borde därmed ingå i posten övriga kortfristiga skulder (utbetalas under 2019). Transaktionen har inte haft någon påverkan på resultaträkningen.
    – Lånet från kommunen har amorterats med 3 MSEK under 2018 (se kassaflödesanalys koncern). Ytterligare 20 MSEK är omklassificerat från lång till kort skuld i balansräkningen, dvs dessa 20 MSEK beräknas amorteras under 2019 (och därmed minska kassan).
    – Totalt uppgår kortfristiga skulder till 72 MSEK i koncernen per 2018-12-31 (inkl ovan skuld till Hunt och amortering av lån) att jämföra med kortfristiga fordringar på 32 MSEK per 2018-12-31. Detta innebär förenklat att kassan kopplat till dessa poster kommer minska med nettot under 2019, dvs -40 MSEK.
    – Intäkterna från uthyrning av arenan, fotbollsverksamheten (biljetter m.m), restaurang och gym har ökat något jmf med fg år (+5 MSEK) i koncernen. Personalkostnader har ökat med 20 MSEK (inkl sign-on 2018 som enligt praxis ska kostnadsföras direkt i sin helhet).
    – Inköp av spelare under 2018 har uppgått till 7,5 MSEK i övergångssumma, vilket har balanserats som imm. tillgång och kommer kostnadsföras linjärt över kontraktiden. Se not 12.
    – DMK kommer att bokföras 2019. Påverkar både resultat och kassa under 2019 positivt med hela försäljningsbeloppet.
    – Vinst för försäljning av Arnor, Linus och Fjölet uppgår till 51 MSEK.

    Sammanfattningsvis har IFK för 2018 haft en ganska stor kostym där resultatet exkl spelarförsäljningar skulle uppgå till -38 MSEK för koncernen, där hela underskottet kommer från moderbolaget, dvs fotbollsverksamheten.
    Av detta underskott avser 7 MSEK avskrivningar vilket inte påverkas kassan. Resten av underskottet påverkar kassan. Med andra ord skulle det inte ta så många år att urholka både kassa och eget kapital om nuvarande takt på spelarförsäljningar skulle upphöra av någon anledning.

  49. Snoken  |  9 timmar sedan


    Kan vi verkligen utgå från en så hög vidareförsäljningsklausul för Sigge? Han såldes ju inte direkt för kaffepengar.

  50. Brownie  |  9 timmar sedan


    ”Provspelaren liknar Göteborg med Dubai – ”Det här är ju fantastiskt”
    http://www.fotbolldirekt.se/2019/02/21/just-nu-provspelaren-liknar-goteborg-med-dubai-det-har-ar-ju-fantastiskt/

    Luktar det fesk i Dubai?..

  51. Toca  |  9 timmar sedan


    Sigge till Napoli med 4 år kvar på kontraktet? Vad kan det tänkas kosta? 3-400 miljoner? :P

    Edit: nu ska jag drömma lite men jag ser 400 miljoner framför mig och 25% VFK. Minus de 40 som han köptes för ger Peking 90 miljoner rätt in på kontot, då kan AIKarna snacka hur mycket de vill att vi ligger efter dem. BAAAAM :)

  52. hull  |  10 timmar sedan


    Bokslut och ekonomi… 😴

    Kan vi inte spekulera lite om nåt kul? Hur höga förväntningar ska man ha på de här vändkorsen egentligen?

  53. Bjorta  |  10 timmar sedan


    Taddson Tack :)

  54. Taddson  |  10 timmar sedan


    Sådärja. NT, som citerar Fotbolti.net, uppger att Napoli är sugna på Sigge. Lär bli fler sköna slantar för IFK. DMK + VFK på Sigge och budgetens transfermål är redan klart.

  55. Bjorta  |  10 timmar sedan


    #MA vart kan man läsa ryktet om Mange till Peking?, vore en väldigt intressant värvning

  56. PekingGo  |  10 timmar sedan


    ”Succén går inte omärkt förbi. Arnór Sigurdsson, 19, uppges vara på väg till Napoli.”

    https://www.nt.se/sport/uppgift-storklubben-budar-pa-arnr-om5804809.aspx

  57. Toca  |  11 timmar sedan


    I PekingGOs länk nedan är det också bekräftat att DMK pengarna 14-15 miljoner är medräknade i den budgetman har lagt för nästa år och således räknar klubben med att få in minst 10-11 miljoner från ytterligare försäljningar under året. Vilka kan det vara som klubben räknar med att de kan sälja och till det beloppet?

  58. MA  |  11 timmar sedan


    Var det inte någon som sa att det är Jensa som sköt förhandlingarna när det gäller värvningar?

    Saxat ur NT
    Peter Hunt, som under vintern också har sålt tillbaka sina aktier till IFK för drygt 25 miljoner kronor, har varit ordförande i tio år. Han har tackat ja till att sitta kvar i ytterligare två år.

    – En viktig pusselbit. Det är bra för IFK att han vill vara kvar. Det är ju en del saker kvar att göra både med klubben och IFK och han är mest insatt i det. Dessutom är det inte många som slår honom på fingrarna när det gäller att förhandla om spelare, säger valberedningens ordförande Lars Ahlm.